W dniu 21 października 2023 roku Biblioteka Główna AGH otworzyła swoje drzwi w ramach Nocy Bibliotek.
Dzień rozpoczął się od gry terenowej „Zaginiony rękopis”. Atrakcja przeznaczona była dla grup zorganizowanych, składających się z 4-6 uczestników. Uczestnicy mieli okazję przeżyć niezwykłą przygodę, szukając tajemniczego rękopisu rodziny Koperników. Zabawa odbywała się w całym budynku Biblioteki, obejmując wszystkie jej agendy. Ważnym elementem gry byli także bibliotekarze i bibliotekarki świadomie ucharakteryzowani na stereotypowych przedstawicieli swojego zawodu. Ta atrakcja wpisywała się w obchody Roku Mikołaja Kopernika, łącząc w sobie elementy zabawy i nauki.
Dla tych, którzy poszukiwali nieco innych doświadczeń, Biblioteka Główna AGH zaprosiła przedstawicieli Centrum Nauki i Zmysłów WOMAI. Przygotowali oni warsztaty sensoryczne prowadzone przez osobę niewidomą. Uczestnicy mieli okazję poznać świat niewidomych i doświadczyć wyzwań, które stawia przed nimi codzienne życie. Warsztaty te nie tylko miały nauczyć szacunku do osób ze szczególnymi potrzebami, ale także zapoznać Uczestników z podstawami alfabetu Braille’a. Można było również przejść tor przeszkód z białą laską, co było wyjątkowym doświadczeniem.
Dla miłośników królewskiej gry w trakcie II Nocy Bibliotek został zorganizowany Turniej Szachowy. Współorganizatorem rozgrywek była fundacja Gens Una Sumus, prowadząca Klub Szachowy Dwie Wieże Kraków. Turniej zapewnił emocje, rywalizację i okazję do doskonalenia umiejętności. Dla najlepszych przewidziano nagrody finansowe, dyplomy, medale oraz puchar dla zwycięzcy, które laureatom wręczyła wicedyrektor BG AGH Agnieszka Podrazik.
Na wielbicieli gier czekały rozgrywki planszówek sponsorowane przez MUDUKO. Był to świetny sposób na spędzenie czasu w miłym towarzystwie, rozwijanie strategii i umiejętności negocjacyjnych.
Zwieńczeniem Nocy Bibliotek były emocje związane z escape roomem „Księga Wyjścia 2: Techno-historie”. Gra odbywała się w podziemnym Magazynie Czasopism BG AGH. Uczestnicy rozwiązywali zagadki związane z technologiami, które zdążyły odejść do lamusa. Musieli także wykazać się pięknym czytaniem na głos i rozwiązać zagadkę matematyczną z klasycznej książki Lilavati. W zabawie ponownie wystąpili bibliotekarze wprost z dawnych czasów. Przywdziano więc swetry z lat 80., ortopedyczne obuwie i skwaszone miny. A wszystko to, by pokazać kontrast z aktualnym stanem rzeczy. Escape room spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem Uczestników. Dostarczył nie tylko dawkę adrenaliny, ale również pobudził wyobraźnię i zdolności logicznego myślenia.
Noc Bibliotek była doskonałą okazją, aby zobaczyć ogromne zbiory Biblioteki, odkryć niedostępne na co dzień przestrzenie, a także dowiedzieć się o jej dostępności i innowacjach wprowadzonych w ostatnich latach.
Oprac. Karolina Imiołek-Stachura i Dominik Woźniak
Fot. Paweł Nowaczyk










